Urmareste-ne
  >  Drept comercial   >  Sunt obligată să-i restitui banii clientului și să-i prelungesc garanția pentru un produs?

Sunt obligată să-i restitui banii clientului și să-i prelungesc garanția pentru un produs?

Bună ziua,

Suntem societate și avem ca obiect principal de activitate producție și comercializare de produse de mobilier. Supun atenției dumneavoastră următoarea problemă:

Am primit din partea unui client un mail prin care ni se solicită remedierea unor probleme la un pat. Redau în continuare mail-ul integral:

„Vă rog a binevoi înlocuirea tăbliei patului PT23BSEEA, achiziționat de la societatea dumneavoastră conform documentelor atașate, ori restituirea sumei de bani achitată pentru că am mai avut intervenții asupra produsului, iar acesta a stat peste limitele normale în fabrica dumneavoastră. Patul este creat dintr-o imitație de piele, împreună cu un material textil. Am constatat că este un defect de proiectare, iar nu de fabricație, mai exact la îmbinarea tăbliei cu cadrul patului. Solicit, de asemenea, prelungirea termenului de garanție cu perioada în care produsul a stat la fabrica dumneavoastră.

Din cunoștințele avute de la colegii mei, acest client a mai retapițat tăblia patului. Nemulțumirea lui este parțial întemeiată. Spun acest lucru fără să fi efectuat vreo constatare. Există posibilitatea ca zonele respective să fi fost curatate cu ceva nociv ori să nu fi fost utilizat în mod corespunzător – produsul.

Intenția noastră nu este să-i restituim banii, deoarece am folosit, în construcția patului, materialul dorit de către client si am refăcut tăblia la prima solicitare.

Nu cunoaștem dacă trebuie să îi remediem problema ori nu. În plus, ne întrebăm dacă avem obligația să-i prelungim garanția conform solicitării din e-mail.

Pe de altă parte, dorim doar să îi transmitem un mesaj clientului prin care să-l mulțumim și, sigur, să nu prejudiciem societatea noastră prin intervenții fără rost.

Întrebare adresată de Ioana A.

 

Bună ziua, doamna Ioana! Vă mulțumim, înainte de toate, pentru interesul acordat serviciilor noastre.

Am analizat mail-urile transmise îndeaproape și, în urma ultimului răspuns primit din partea colegei dumneavoastră, doamna Alice S., am constatat că produsul nu a stat mai mult de 10% din perioada de garanție în service-ul dumneavoastră, motiv pentru care dispozițiile aplicabile le regăsim în alin. (3) al art. 22 din Legea nr. 449 din 12 noiembrie 2003, modificată și completată.

În acest sens, succint, cităm Timpul de nefuncţionare din cauza lipsei de conformitate apărute în cadrul termenului de garanţie prelungeşte termenul de garanţie legală de conformitate şi cel al garanţiei comerciale şi curge, după caz, din momentul la care a fost adusă la cunoştinţa vânzătorului lipsa de conformitate a produsului sau din momentul prezentării produsului la vânzător/unitatea service până la aducerea produsului în stare de utilizare normală şi, respectiv, al notificării în scris în vederea ridicării produsului sau predării efective a produsului către consumator.”

În raport de aceste aspecte, rămâne să apreciem, având în vedere că produsul se află în perioada legală de garanție, dacă defecțiunea a fost datorată neglijenței clientului ori a modului în care a fost proiectat produsul.

Concret, aveți obligația de a efectua această constatare, urmând ca, în funcție de rezultat, să apreciați dacă se impune remedierea defecțiunii pe cheltuiala societății dumneavoastră ori pe cheltuiala clientului, în această din urmă situație doar în baza consimțământului acestuia.

Pe de altă parte, potrivit alin. (5) al art. 22 din Legea nr. 449/2003, modificată și completată, “Produsele de folosinţă îndelungată defectate în termenul de garanţie legală de conformitate, atunci când nu pot fi reparate sau când durata cumulată de nefuncţionare din cauza deficienţelor apărute în termenul de garanţie legală de conformitate depăşeşte 10% din durata acestui termen, la cererea consumatorului, vor fi înlocuite de vânzător sau acesta va restitui consumatorului contravaloarea produsului respectiv.”

Am desprins din situația expusă faptul că, durata cumulată de nefuncționare din cauza deficiențelor apărute în termenul de garanție nu depăsește, nici pe de parte, 10% din durata acestui din urmă termen, precum și disponibilitatea dumneavoastră de a remedia produsul, motiv pentru care considerăm că nu sunt incidente dispozițiile cu privire la restituirea prețului, și anume cele ale alin. (5) anterior menționate.

Cu privire la manifestarea de voință în sensul prelungirii perioadei de garanție, facem trimitere, pe această cale, la textul alin. (3) al art. 22 din Legea nr. 449/2003, modificată și completată, sus-redate.

Având în vedere aceste aspecte, aveți obligația de a prelungi termenul de garanție, în condițiile anterior redate.

Conchizând, propunem să îi transmiteți clientului mesajul după cum urmează, cu mențiunea că poate fi adaptat de către dumneavoastră.

Dragă doamna A.V.,

Suntem încântați să vă fim, în continuare, de ajutor, în scopul îndeplinirii de către produsul achiziționat de la societatea noastră a tuturor cerințelor dumneavoastră.

În acest sens, vom prelua produsul în service-ul nostru, urmând a verifica dacă defecțiunea se datorează modului în care a fost proiectată canapeaua ori a culpei dumneavoastră în utilizare.

Având în vedere cele ce preced, veți fi contactată de către un coleg în stabilirea tuturor detaliilor cu privire la modalitatea de transport.

Rămâne să continuăm discuția ulterior constatării problemei.

Doamna Ioana, în eventualitatea considerării sfatului nostru ca unul folositor cazului dumneavoastră, dorim să aveți în vedere că puteți oricând solicita sprijinul nostru atât aici, în mediul online, cât și la sediul nostru profesional. În vederea stabilirii unei întâlniri, nu ezitați să ne contactați.

Cu considerație,
Echipa avocatum.ro
Sunt obligată să-i restitui banii clientului și să-i prelungesc garanția pentru un produs?