Urmareste-ne
  >  Explicăm legislația   >  Zbor anulat? Află ce poți face!

Zbor anulat? Află ce poți face!

Anularea zborului îți poate cauza atât ție, cât și pasagerului, dificultăți și neplăceri grave. Ce ar trebui să faci în această situație? Care sunt drepturile tale? Dar obligațiile companiei de transport aerian în cazul unui zbor anulat?

Înainte de toate, este important să identifici motivul anulării zborului tău, pentru că un zbor poate fi anulat din diverse motive. Acestea pot fi – fie așa-numitele împrejurări excepționale, împrejurări care nu au putut fi evitate în pofida adoptării tuturor măsurilor posibile. (condițiile meteo; riscuri de securitate care pot periclita siguranța zborului, precum un atac terorist; riscuri medicale – cazul COVID-19 (Coronavirusului), fie motive de ordin comercial sau operațional (suprarezervările; ruta nerentabilă urmată de anulare; starea tehnică a aeronavei).

De ce trebuie să cunoști motivul anulării zborului?

Pentru că împrejurările excepționale nu îți oferă dreptul de a solicita despăgubiri (compensații) pentru neplăcerile cauzate, spre deosebire de celelalte motive operaționale/ comerciale enumerate.

Cum vei afla motivul anulării?

În situația unui zbor anulat, despre motivul anulării urmează să fii înștiințat, de regulă, de către compania aeriană, respectiv de către agenția unde ai rezervat biletele, prin e-mail ori sms.

Ce urmează să faci după înștiițare?

Așa cum ne relatează Regulamentul CE 261/2004, care prevede normele comune privind compensarea și asistenta pasagerilor în cazul refuzului la îmbarcare, anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor, ai la îndemână următoarele posibilități:

(i) Fie de a accepta o variantă alternativă de zbor, către o altă destinație;

(ii) Fie de a solicita, în cazul refuzului variantei alternative de zbor, rambursarea întregului cost al biletului;

(iii) Dreptul la despăgubiri, în condițiile specificate mai sus. În situația în care motivul invocat poate fi calificat pentru despăgubire, nu îți rămâne decât să te adresezi cu o cerere de despăgubire companiei aeriene care a anulat zborul în cauză.

Când nu poți solicita despăgubiri?

Cu toate acestea, trebuie să știi că nu vei putea solicita despăgubiri transportatorului atunci când:

(i) Ești informat despre această anulare cu cel puțin două săptămâni înainte de ora de plecare prevăzută;

(ii) Ești informat despre această anulare într-un termen cuprins între două săptămâni și șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și ți se oferă o redirecționare care să îți permită să pleci cu cel mult două ore înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungi la destinația finală în mai puțin de patru ore după ora de sosire prevăzută;

(iii) Ești informat despre această anulare cu mai puțin de șapte zile înainte de ora de plecare prevăzută și ți se oferă o redirecționare care să îți permită să pleci cel târziu cu o oră înainte de ora de plecare prevăzută și să ajungi la destinația finală în mai puțin de două ore după ora de sosire prevăzută.

Obligații ale companiilor de zboruri

Poate prezintă interes și: Mi-au fost confiscați în Aeroportul Otopeni peste 15000 euro pentru nedeclararea numerarului. Ce pot face?

În plus față de cele arătate mai sus, trebuie să ai în vedere și următoarele drepturi, care sunt totodată și obligații ale companiilor de zboruri:

Să ți se ofere asistență de către operatorul de transport aerian, prin: dreptul la mese și băuturi răcoritoare, direct proporționale cu timpul de așteptare; dreptul la două apeluri telefonice gratuite și de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail; în eventualitatea unei redirecționări, în cazul în care ora de plecare anticipată a unui nou zbor este de cel puțin o zi după plecarea programată pentru zborul anulat, ai dreptul la cazare hotelieră și transport dintre aeroport și locul cazării. Toate acestea ți se vor oferi în mod gratuit.

Lasă un răspuns